Lawatan Orang Asli ke Raub, Pahang | Day 2

bersambung untuk hari kedua pulak Lawatan Orang Asli ke Raub, Pahang . so, untuk hari kedua nie, diorang ada taklimat pada sebelah paginya oleh Lembaga Koko Malaysia . taklimat mengenai tanaman koko .




lepas taklimat bersama Lembaga Koko Malaysia, kitorang bersiap-siap untuk bertolak ke Jerantut, Pahang . di sana, kitorang akan melawat ke Kelompok Koko di Kampung Damak, Jerantut, Pahang . masa yang diambil untuk sampai ke sana lebih kurang 2 jam . jauh kan ? blerghhhh 


kitorang dibawa untuk melawat ke ladang tanaman koko . ika pon sebenarnya mana pernah tengok buah koko . hahaha ! so, bila dah sampai sana, punyalah eksaited . geram tengok pokok koko yang kemain lebat buahnya . 




so, bila dah sampai sana, diorang diberikan taklimat mengenai tanaman koko . di ladang koko tu, diorang boleh tengok secara lebih dekat mengenai pokok koko dari awal penanaman sampailah dah masak .





seriously teruja tengok buah koko nie . macam-macam jenis koko ada . so, ika pon tak lepaskan peluang untuk cuba buah koko nie . sebab ada yang cakap sedap . ada yang cakap manis . hahaha . alang-alang dah ada kat ladang koko nie, apa lagi kan . try je semua jenis koko tu . hehehe




rasa dia boleh tahan la . ada yang manis . ada yang cam masam sikit . ada yang suka dengan buah koko nie . tapi ika ? tak kot . hehehe .

kat sana jugak, orang asli diberikan peluang untuk belajar buat proses cantuman pada pokok koko tu . diorang boleh belajar cara mencantum yang betul :)



ladang koko nie memang luas . memang kayoooo la . hahaha . tapi itulah hasil dari usaha seseorang . kan ? siapa rajin, maka dapatlah hasil yang lumayan . kalau malas, dapat apa la kan ? heeee

bersambung . . .


6 comments:

  1. buah koko ne ke yang digunakan untuk buat chocolate?

    ReplyDelete
  2. waw... koko.. sheila belum pernah lagi tengok pokok koko...

    ReplyDelete
  3. 1st nmpak buah koko yg dalam nye, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha . ika ingatkan ika sorang je yg first time tgk . ade jugak org lain :D

      Delete

Don’t find love, let love find you. That’s why it’s called falling in love, because you don’t force yourself to fall, you just fall. :)

Copyright © Noor Atikah Ramli Designed by azhafizah.com