kuku tangan VS kuku kaki

..korang perasan tak kuku tangan lebih cepat panjang 
berbanding kuku kaki ?
..kita selalu potong kuku tangan kan ?
..tapi kuku kaki jarang2 sekali baru kita potong kan ?


..antara sebab kaki tangan lebih cepat panjang berbanding kuku kaki ialah ::

Posisi kuku tangan yang dekat dengan jantung dan posisi kaki yang lebih jauh dari jantung
 Hal ini disebabkan kerana posisi organ yang dekat dengan jantung maka akan lebih dulu dan lebih kerap dialiri darah, dan darah sendiri memiliki kandungan oksigen serta sari-sari makanan yang harus diedarkan keseluruh tubuh, dan akhirnya organ yang dialiri darah tersebut akan melakukan aktiviti pertumbuhan sel.

Kuku tangan lebih kerap terkena sinar matahari sedangkan kuku kaki tertutup
Sinar matahari akan merangsang pertumbuhan sel yang lebih cepat, maka dari itu kuku tangan lebih cepat panjang dari pada kuku kaki yang sering tertutup dari sinar matahari kerina memakai kasut.

 Aktiviti tubuh yang berat 
Orang yang sering melakukan olahraga maka orang itu akan lebih sihat. Orang yang berolahraga, darahnya lebih cepat mengalir untuk menutrisi jaringan-jaringan atau organ dan aktiviti sel akan meningkat, sehingga apabila terjadi kerosakan pada sel, maka sel tersebut akan terus meregenerasi sel yang rosak tersebut.

SUMBER :: SINI

..dulu masa kecik2 selalu mama yang potong kuku ika..
..sekarang bila dah besar gedebak macam nie, sendiri mau ingat la ika oit ! hahaha..
..potong kuku pon malas kaaa ?
..bukanlah ! saje nak gedik2 dengan mama.huhuhu


..cantik kan pengetip kuku kat atas nie  ?
..pink !
..kalau macam nie la pengetip kuku ika, 
tiap2 hari nak potong kuku..
..sampai habis kuku ! hahahaha


p/s :: sila jaga kebersihan diri anda :)

10 comments:

  1. elie baru tahu pasal ni! hahaha

    ReplyDelete
  2. bru tau...=) mmg prsan yg kuku tgn lg cpat pnjang dr kuku kki...

    ReplyDelete
  3. Elie Lily :: hhuhuuhuh..xpe..ika pon baru tahu :)

    ReplyDelete
  4. Cik Lynn :: tau xpe..mmg kite perasan bnda tu tp kita tak tahu kenapa jd cmtu :)

    ReplyDelete
  5. bila potong kuku kaki,rasa sengal2 sikit..nmpk sgt jrang potong kuku kaki..hiksss

    ReplyDelete
  6. maybe sbb kuku kaki keras sikit kot.hikhik

    ReplyDelete

Don’t find love, let love find you. That’s why it’s called falling in love, because you don’t force yourself to fall, you just fall. :)

Copyright © Noor Atikah Ramli Designed by azhafizah.com