Kelab Ketawa :)

..korang suka ketawa ? hihihihi
..korang patut join kelab ketawa nie..
..tapi kat Hong Kong la..


..ika ade terbaca dalam paper gak yang nie pon..
..seronok tengok gambar diorang ketawa..
..pe la agaknya yang diketawakan mereka tu..hukhuk


..nak tahu lebih lanjut ? jom baca..


Ketawa riang ria sambil beryoga. Itulah aktiviti yang dijalankan oleh kelab yoga ini. Ditubuhkan oleh Dr. Madan Kataria dari India pada tahun 1995, kini seorang pakar hipnosis Hong Kong, Dick Yu meneruskan populariti yoga ketawa ini di sana untuk menjadikan penduduk lebih positif dan kerap ketawa.





“Penduduk Hong Kong jarang ketawa dalam sehari kerana selalu berada dalam tekanan untuk mencari lebih wang demi kehidupan yang lebih baik. Mereka mudah bimbang kerana harga rumah yang amat tinggi, kos kehidupan meningkat dan status pekerjaan yang tak menentu.” ujar Dick Yu tentang objektif kelab yoga yang diajar olehnya secara percuma sejak 2007.



Ratusan penduduk kini telah menyertai kelab yoga ketawa ini dan secara tak langsung menunjukkan penduduk bandar ini mengalami masalah kesihatan emosi dan sosial yang serius. Dalam salah satu rutin senaman, anggota kelab tersebut ketawa dengan penuh riang dan melakukan teknik pernafasan yoga dan berjalan seperti penguin.

Satu kajian di Britain menunjukkan ketawa selama 15 minit akan membantu sistem tubuh mengeluarkan endorphin yang merupakan hormon mengatasi kesakitan secara semulajadi.


SUMBER :: GODAM OTAK


******


..ketawa, ketawa jugak..
..tapi kena la ingat..
..kena kawal diri..
..jangan terlebih ketawa plak..huhuhu


4 comments:

Don’t find love, let love find you. That’s why it’s called falling in love, because you don’t force yourself to fall, you just fall. :)

Copyright © Noor Atikah Ramli Designed by azhafizah.com