cermin mata ?

Assalamualaikum & Salam Sejahtera to all readers :)

..hari nie ika nak berkongsi tentang cermin mata..
..ika mula pakai cermin mata since 2005..
..mase tu form 3..

..dah 6 tahun ika pakai cermin mata..
..awal2 ika pakai cermin mata xde la melekat je..
..rasa janggal..
..so, pakai bila perlu sahaja..
..bila rasa tak nampak tu, pakai la..
..huhuhuhu..

..ika mula pakai btol2 cermin mata ika pada tahun 2008 :)
..mase tu baru btol2 melekat kat mata nie..
..hahahhahaha..
..terpaksa la kan..
..kalau tak, penim kepala den..hihihi


..cermin mata yang kat atas nie ika start pakai tahun 2008-2009..
..yg nie dia patah kat tengah2..
..mase tu ika dalam kelas..
..ika letak atas meja..
..then, bila amik nak pkai, tgk2 dh patah 2..
..nasib baik patah 2 bukan patah seribu..hihihi


..yg kat atas nie plak ika pkai tahun 2009-2011..
..yg nie bukan ika yg rosakkan..
..orang lain..huhuhu



..yg nie cermin mata yg ika pakai skrg..
..dh 7 bulan ika pakai..
..harap2 yg nie bertahan la yer..
..penat den nak buat yg baru..

..yg nie mmg xbalance dia punye cermin..
..sebelah tebal, sebelah nipis..
..mase check tu, ika pon pelik..
hahahahaha..
..sebelah 750, sebelah lg 250..hihi


..
..
..
..
..

RABUN JAUH

Rabun jauh disebabkan titik fokus imej terbentuk di hadapan kornea boleh diatasi dengan menggunakan cermin mata.


Seseorang yang mengalami rabun jauh boleh melihat objek dekat dengan jelas berbanding objek jauh yang kabur. Kerana itu, mereka yang rabun jauh cenderung untuk mengecilkan mata untuk melihat objek jauh. Penglihatan kabur ini disebabkan imej ditumpukan di hadapan retina, bukannya tepat di retina.

Rabun jauh berlaku apabila mata lebih besar dan panjang daripada mata mereka yang normal. Rabun jauh adalah proses semula jadi yang terbentuk dengan pantas terutamanya ke atas kanak-kanak sekolah atau remaja, dan terus berlaku semasa proses membesar. Ini menyebabkan mereka perlu memakai kaca mata atau kanta sentuh. Proses ini akan berhenti apabila umur meningkat dalam usia 20-an.

Rabun jauh berlaku kepada lelaki dan wanita. Mereka yang mempunyai keturunan rabun jauh lebih berkemungkinan menghadapinya. Kebanyakan mata dengan rabun jauh adalah normal tetapi sebilangan daripada mereka yang rabun mungkin mengalami komplikasi kelekangan lapisan retina. Ini berlaku apabila retina lekang daripada lapisan koroid, menyebabkan gangguan fungsi retina dan menyebabkan buta jika tidak dirawat. Kelekangan retina boleh berlaku kepada seseorang yang rabun jauh. Pesakit mungkin akan mengalami kehilangan penglihatan di medan penglihatan sebelah bawah.


No comments:

Post a Comment

Don’t find love, let love find you. That’s why it’s called falling in love, because you don’t force yourself to fall, you just fall. :)

Copyright © Noor Atikah Ramli Designed by azhafizah.com